۱۳۹۱ آبان ۴, پنجشنبه

دیپلماتها: ایران سرگرم نصب سانتریفیوژ در فردو است


تحقیقی که به تازگی در آمریکا منتشر شده، حاکی از آن است که ایران تا نُه ماه دیگر می تواند اورانیم لازم برای تولید چهار سلاح هسته ای را تولید کند.
خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلماتهای غربی گزارش می دهد که ایران سرگرم نصب شمار بیشتری از دستگاه های سانتریفیوژ در نیروگاه فردو است. با تکمیل نصب این سانتریفیوژ ها در فردو، قابلیت ایران برای تولید سلاح هسته ای به طور چشمگیری افزایش می یابد.
 دیپلماتهای غربی می گویند شواهدی در دست است که نشان می دهد ایران دستکم ششصد و چهل دستگاه سانتریفیوژ دیگر در فردو نصب کرده و قصد دارد تعداد آنها را به دوهزار و هشتصد برساند، اما شماری از آنها را هنوز راه اندازی نکرده است.
 برخی خبرهای دیگر حاکی از آن است که دستگاه های سانتریفیوژ نصب شده اند، اما نصب لوله و تدارکات تأسیساتی دیگر برای راه اندازی و فعال کردن آنها هنوز انجام نگرفته است.
 تولید اورانیم با درجۀ خلوص بیست درصد به معنای گامی کوتاه تا رسیدن به سطح تولید سلاح هسته ای است و فعالیتهای جاری ایران در این راستا، مایۀ تشدید نگرانی های غرب است.
 درپی انتشار گزارش تازه دیپلمات ها، دست کم تاکنون، نه ایران از خود واکنشی نشان داده و نه آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص اظهار عقیده کرده است.
 انتظار می رود گزارش بعدی آژانس با محور فعالیتهای هسته ای ایران اواسط ماه نوامبر(حدود سه هفتۀ دیگر) انتشار یابد.
 تازه ترین گزارش آژانس از برنامۀ هسته ای ایران که در ماه اوت(بیش از دو ماه پیش) منتشر شد، حاکی از آن بود که شمار دستگاه های سانتریفیوژ در نیروگاه فردو طی سه ماه، دو برابر شده و به دوهزار و صد و چهل دستگاه رسیده است.
 دیپلماتها اما می گویند تعداد زیادی از این دستگاه ها فعال نبوده اند و هنوز هم نیستند و شمار دستگاه های غیرفعال را نزدیک به هفتصد دستگاه برآورد کرده اند.
 دو کارشناس هسته ای دانشگاه هاروارد و مؤسسۀ تحقیقاتی واشنگتن(به نام های اولی هاینونن و سایمون هندرسون) طی پژوهش مشترکی که به تازگی منتشر شده، خاطرنشان کرده اند که ایران ممکن است بتواند اورانیم غنی شدۀ لازم برای تولید چهار بمب اتم را طی نُه ماه آینده تأمین کند.
 کارشناسان هسته ای معتقدند هر کشوری که درصدد تبدیل شدن به قدرتی هسته ای باشد، تنها هنگامی با این ظرفیت و توانایی وارد عمل می شود که توانسته باشد دست کم چندین سلاح هسته ای تولید کند
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر