۱۳۹۲ آذر ۱۹, سه‌شنبه

روزی برای نوع بشر و 70 زندانی ایرانی در آستانه اعدام



بیانیه کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر
امروز یعنی دهم دسامبر، برابر با نوزدهم آذر، در تقویم سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی حقوق بشر نام‌گذاری شده است. در چنين روزی، سال ۱۹۴۸ ميلادی (۱۳۲۷ خورشیدی) مجمع عمومی سازمان ملل اعلاميه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد.
حالا حقوق بشر به یک پدیده جهان‌شمول مبدل شده است. سالانه سازمان ملل متحد، وضعیت حقوق بشر را در کشورهای مختلف جهان مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هم‌چنان وضعیت حقوق بشر در هر کشوری، یکی از شاخص‌های مهم توسعه در آن کشور است. این‌ها همه نشان‌دهنده جهان‌شمول بودن حقوق بشر است. حتی برخی از کشورها تلاش می‌کنند نظام حقوقی خود را تا جایی‌که ممکن است با حقوق بشر وفق دهند. یعنی تضادهای حقوق شهروندی و حقوق بشر به نفع حقوق بشر فیصله می‌شود.
دولت ایران که خود امضا کننده‌ی این پیمان‌نامه است، بسیاری از مفاد آن را رعایت نکرده؛ و خود را ملزم به اجرای آن نیز نمی‌داند. در ایران هم هر روزه شاهد اعدام‌های دسته‌جمعی و عدم رعایت حقوق زنان و سنگسار هستیم. همچنین عدم رعایت حقوق دیگر ملیت ها و تبعیض های چشمگیر را شاهدیم. ملت کُرد نیز از این همه ستم موجود در ایران بی‌بهره نبوده‌اند؛ همواره ستمی مضاعف را تحمل نموده‌اند. ملت کُرد به ویژه در دوران معاصر گرفتار استبداد، تبعیض‌های گوناگون، رنج و ستم و بیدادگری و قربانی خشونت حکومت‌های توتالیتر غالب بوده است. ملت کُرد در هیچ دوره‌ای از حق ایجاد نهادهای دموکراتیک مدنی، سیاسی و اجتماعی با راهبردهای مسالمت‌جویانه برای دستیابی به حقوق و آزادی‌های اساسی و حق تعیین سرنوشت برخوردار نبوده است؛ در مقابل این حقوق همیشه توسط حکومت‌ها پایمال شده است. هم‌اکنون در کردستان ایران افراد زیادی به جرم ابراز عقیده‌ی متفاوت یا انجام فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، سیاسی، ملی و اتنیکی تحت تعقیب یا بازداشت و زندانی و اعدام شده‌اند. این ستم در کل ایران دیده می‌شود و دیگر ملیت‌های ایرانی از آن بی‌بهره نبوده‌اند.
از طرفی دیگر فشارها و رفتارهای ضد انسانی که این روزها علیه زندانیان و به ویژه زندانیان سیاسی در زندا‌نهای رژیم جمهوری اسلامی اعمال می‌شود سیاستی است که از همان ابتدای سر کار آمدن رژیم جمهوری اسلامی تاکنون علیه زندانیان سیاسی اعمال شده است.
هم‌اکنون در ایران بیش از 70 زندانی سیاسی و عقیدتی محکوم به اعدام هستند. بیش از صدها زندانی در شرایط بد و غیر انسانی و غیر قانونی، زندانی و از سوی نهادهای امنیتی و مسئولان زندان‌ها تحت فشارند؛ در حال حاضر بیش از 10 زندانی سیاسی- عقیدتی در ایران در اعتصاب غذا به سر می‌برند.
جا دارد در این روز از شش زندانی کُرد اهل سنت به نام‌های حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سیدهادی حسینی یاد کنیم که از روز دوشنبه ۱۳ آبان‌ماه در اعتراض به مسائل صنفی و صدور حکم اعدام، به مدت 37 روز در اعتصاب غذا به سر می‌برند، و به بهانه این روز از حقوق پایمال شده آنان حمایت کنیم و نگذاریم جان این شش زندانی بیش از این مورد خطر قرار گیرد.
در این روز که روز جهانی حقوق بشر است باید همه با هم با هر رنگ و نژادی و با هر تفکری صدای این زندانیان آزادیخواه باشیم و به صورت یکصدا، خواهان "توقف اعدام، حبس، اعمال خشونت و سایر موارد نقض حقوق بشر در ایران" باشیم.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
دهم دسامبر 2013، نوزدهم آذر 1392

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر