۱۳۹۲ دی ۸, یکشنبه

گفتگو با امجد حسین پناهی در رابطه دیدار با احمد شهید و پیوستن کمپین به سازمان حقوق بشر کوردستان

  
گفتگو با امجد حسین پناهی در رابطه دیدار با احمد شهید و پیوستن کمپین به سازمان حقوق بشر کوردستان

گفتگو: فرانک الماسی


در گفتگوی آسونیوز با امجد حسین‌پناهی فعال حقوق بشر کورد مطرح شد؛ گزارشی از آخرین وضعیت حقوق بشر در کوردستان و ایران به احمد شهید و پیوستن کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به سازمان حقوق بشر کردستان. 


آقای حسین‌پناهی شما یکی از فعالان حقوق بشری کورد بودید که در سفر اخیر آقای "احمد شهید" به چهار کشور اروپایی با وی دیدار کردید و در مورد آخرین وضعیت حقوق بشر در کوردستان و ایران به وی گزارش ارایه دادید. آیا می‌توانید برای ما توضیح دهید که هدف از سفر آقای شهید به این چهار کشور اروپایی چه بود و چه مسائلی در این دیدارها مطرح شد؟ 

- همان‌طور که می‌دانید در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۱۱، توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، آقای احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب شد. سپس از وی درخواست شد تا به ایران سفر کند و وضعیت حقوق بشر، زندانیان سیاسی و دیگر زندانیان را بررسی کند. تاکنون ایران از دادن اجازه‌ی ورود به این گزارشگر حقوق بشر ممانعت ورزیده است. بر این اساس در چند سال اخیر آقای شهید همواره تلاش کرده تا از طریق فعالان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، گزارش‌هایی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را تکمیل کند. سفر اخیر آقای شهید در حالی آغاز شد که مجمع عمومی سازمان ملل در نشست روز چهارشنبه خود در هجدهم دسامبر، براساس گزارش‌های ارایه شده از سوی احمد شهید و منابع دیگر دفاع از حقوق بشر، بار دیگر از تداوم نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده و از ادامه محدودیت آزادی بیان، نقض حقوق اقلیت‌ها و تبعیض علیه زنان و همچنین اعمال مجازات‌های خشن در ایران انتقاد کرد. سفر ایشان به چهار کشور اروپایی نیز برای تهیه گزارش جدید نقض حقوق بشر در ایران صورت گرفته بود. 


گزارش‌ شما در دیدار با گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران درباره چه موضوعاتی بود؟ 

- بنده در روز دوشنبه 16/12/2013 در شهر برلین آلمان، به نمایندگی از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و خانواده چندین زندانی سیاسی در بند رژیم ایران، با دکتر احمد شهید گزارشگر سازمان ملل متحد به مدت یک ساعت ملاقات کردم و به طور کلی گزارش‌هایی که از سوی اعضای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی تهیه شده بود، به همراه چندین فایل صوتی و نامه و چندین دکومنت از زندانیان سیاسی و مدنی، گزارشی مفصل از آخرین وضعیت شش زندانی عقیدتی اهل سنت در زندان قزلحصار، رساندن نامه و گزارش چندین تن از پناهجویان ساکن در ترکیه و همچنین گزارشی از کشتار سیستماتیک کاسبکاران کورد در مناطق مرزی ایران و تاکید بر توجه به امنیتی کردن شهرهای کردستان بعد از سرکار آمدن آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران و افزایش چشمگیر اعدام‌های اخیر در ایران، بخصوص اعدام 16 جوان بلوچ و چهار فعال عرب و سه زندانی سیاسی کورد به ایشان تحویل داده شد. همچنین درباره افزایش قابل توجه اعدام‌های اخیر، در این مقطع زمانی اشاره شد و به آقای شهید اعلام کردم که این مجموعه این اقدامات نشان از آن دارد که رژیم جمهوری اسلامی قابل تغییر نیست و حتی نشانه‌ای از تغییر نیز در رفتار حاکمان و مسوولین حکومتی دیده نمی‌شود و روز‌به‌روز نقض حقوق بشر در ایران گسترده‌تر می‌شود. 

آقای حسین‌پناهی چند روز پیش سازمان "دفاع از حقوق بشر کردستان" طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نهاد شما "کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی" به این سازمان پیوسته و از این پس زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کند. می‌توانید بگویید هدف شما و همکاران فعال در این کمپین، درباره پیوستن و همکاری با سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان چه بود؟ 

- همان‌طور که می‌دانید سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، تشکلي مدني است که در فروردين 1384 در مناطق کوردنشين ايران تاسيس شد و همان‌طور که در اساسنامه آن آمده، تشکلي غير سياسي، غير آيين‌گرا و کاملا مستقل است که براي بهبود وضعيت حقوق و آزادي‌هاي شهروندان کورد در ايران راه‌اندازي شده است. اين سازمان در طول 3 سال اول فعاليتش، صدها گزارش و بيانيه مطبوعاتي، پيرامون وضعيت حقوق بشر صادر کرده است. از سوی دیگر همزمان پس از دستگیری چند تن از فعالان سیاسی و مدنی در استان کردستان و صدور بلادرنگ حکم اعدام برای این افراد از جمله انور حسین‌پناهی، فرزاد کمانگر، عدنان حسن‌پور، هیوا بوتیمار، ارسلان اولیایی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی و حبیب لطیفی جمعی از فعالان حقوق بشر و مخالفان اعدام، بدون در نظر داشتن وابستگی سیاسی و حزبی و گروهی بر آن شدند تا صرفا در جهت آزادی این افراد تلاش کنند که در تاریخ 2/5/1387 نتیجه این تلاش، راه‌اندازی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و پس از آن جلب حمایت‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا و سازمان عفو بین‌الملل بود.

 ما از روز نخست اعلام موجودیت، براساس مرامنامه‌ای که برای خود در نظر گرفته بودیم با سازمان‌هایی همچون عفو بین‌الملل، حقوق بشر و اتحادیه اروپا در ارتباط بوده‌ایم. گواه آن نیز اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های پی‌درپی عفو بین‌الملل اتحادیه اروپا، به ویژه در زمان ریاست ادواری فرانسه و سازمان حقوق بشر در مورد اعدام کردن افراد یاد شده بود. از همه مهم‌تر در طول این مدت کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی که یک نهاد انسان‌دوستانه و غیر حزبی به شمار می‌آید و همکاران این کمپین که جمعی از فعالان حقوق بشر و مخالفان اعدام هستند، بدون در نظر داشتن وابستگی سیاسی و حزبی و گروهی بوده و صرفا در جهت آزادی زندانیان سیاسی و مدنی تلاش می‌کنند.

 از دیگر سو در این مدت شاهد نقض آشکار حقوق بشر در مناطق کوردنشین، افزایش اجرای حکم اعدام برای فعالان محکوم به اعدام و افزایش بازداشت‌ها و سرکوب‌های تازه در مناطق کوردنشین و کل ایران بوده‌ایم، بر این اساس بنا به پیشنهاد دوستانی در شورای مرکزی، این کمپین تصمیم گرفت کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی که از سال ١٣٨٧ به همت جمعی از کوشندگان حقوق بشری راه‌اندازی و به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کرده بود؛ از این پس در چارچوب اساسنامه و منشور سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان قرار گیرد و با برخورداری از پیوند ارگانیک و رابطه کارکردی، ذیل کمیته ذی‌ربط مندرج در اساسنامه سازمان و با رعایت کلیه اصول و قواعد و موازین پذیرفته شده حقوق بشری، تحت همان عنوان کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به فعالیت خود ادامه داده و در راستای اهداف معین، تحت نظارت و صلاحیت سازمان، وضعیت تمامی زندانیان سیاسی و مدنی در ایران را مورد پیگیری و تحت نظر و دیده‌بانی قرار دهد. 

ما دو طرف توافق کردیم که کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی که مدیران و اداره‌کنندگان آن، از اختیارات ویژه برخوردارند و به عنوان نهاد تابع سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در تمامی اعلان‌ها، بیانیه‌ها، گزارش‌ها، نامه‌ها و مکاتبات و پایگاه اطلاع‌رسانی اختصاصی، وابستگی  خود را به سازمان اعلام، بیان و لحاظ دارد وسازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نیز به لحاظ اهلیت حقوقی و با عنایت به اصل کنترل و نظارت موثر، مسولیت فعالیتهای کمپین و دیگر نهادها و کارگزاری های تحت نظارت و وابسته به خود را بر عهده بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر