۱۳۹۱ اسفند ۱۰, پنجشنبه

کشااورزان درغرب اصفهان هم تجمع کردند



درگیری و تیر اندازی در شهر دشتی اصفهان و زخمی شدن 8 تن از جوانان کشاورز /کشاورزان غرب اصفهان هم تجمع کردند+فیلم تجمع / تجمع کشاورزان شرق اصفهان همراه خانواده هایشان همچنان ادامه دارد /کشاورزان مدعی شده اند آب زاینده رود صرف مصارف کشاورزی در یزد شده است/ یادداشتی که از سایت ایسنا حذف شد کشاورزان حالا شده اند ارازل و اوباش؟!!

در روزهای گذشته، کشاورزان شهرستان فلاورجان واقع در جنوب غربی اصفهان، با تجمع تراکتورهای خود در بلوار ورودی شهر قهدریجان به سمت مرکز شهرستان، نسبت به قطع حق آب خود از رودخانه زاینده رود ـ که مطابق طومار شیخ بهایی تعیین شده است ـ اعتراض کردند.

گفتنی است، پیشتر نیز این کشاورزان در جلوی سازمان آب منطقه‌ای تجمع و نسبت به تبعیض در تخصیص حق آب به کشاورزان اعتراض کرده بودند.

در این باره باید گفت، کشاورزان نسبت فروش و انتقال آب رودخانه زاینده رود به استان‌های مجاور و صنایع اعتراض داشته و خواهان دریافت غرامت برای خسارات وارده تاکنون و دریافت حق آب خود هستند.

کشاورزان شرق اصفهان، که روز جمعه گذشته لوله انتقال آب زاینده‌رود به استان یزد را شکستند تا از طریق مانع انتقال آب به این استان در شرایط خشکی زاینده‌رود شوند، طی روز های گذشته، با آوردن زن و فرزندانشان به همراه تراکتورهای خود، شب‌ها با روشن کردن آتش در کنار تراکتورها می‌مانند و نان خود را هم همانجا می‌پزند!

به گزارش بهار نیوز، در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی زاینده‌رود، کشاورزان شرق اصفهان برای کشت محصولات خود با مشکل کمبود شدید آب مواجه هستند به طوری که بسیاری از آنها دست از کشاورزی کشیده و یا به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند یا برای کار به شهرهای اطراف مهاجرت کرد‌ه‌اند. اما از حدود
۴۰ روز پیش، کشاورزان در شرق اصفهان، شیوه جدیدی از اعتراض را آغاز کردند و با تجمع تراکتورهای خود در کنار جاده شرق، به نوعی اعتراض خود را به موضوع خشکسالی نشان داده‌اند و با نصب پلاکاردهایی خواستار حق‌آبه خود هستند که از زمان صفویه و توسط شیخ بهایی مشخص شده است.

کشاورزان با آوردن زن و فرزندانشان به محل تجمع تراکتورها، حتی شب‌ها با روشن کردن آتش در کنار تراکتورها می‌مانند و نان خود را هم همانجا می‌پزند. اما روز جمعه در پی اعتراضات پی در پی کشاورزان شرق اصفهان به عدم تخصیص آب برای کشت، این اعتراضات با روشی متفاوتر به اوج خود رسید.

در چند روز اخیر جمعی از کشاورزان استان اصفهان در اعتراض به انتقال آب زاینده رود به استان یزد برای مصارف کشاورزی تجمع کردند که این موضوع با انتقادها و تذکرهای نمایندگان این استان ها همراه شد. 

امروز
۸/۱۲/۹۱ با گسترده تر شدن اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان به وضعیت فعلی آب زاینده رود و بی‌توجهی مسئولان، بحرانی جدید در این منطقه بوجود آمده است. امروز که نیروهای شرکت آب برای تعمیر لوله‌های آب به روستای رحیم آباد رفته بودند با اعتراضات جدید مردم روبرو شدند. در پی این اعتراضات نیروهای ضد شورش به محل اعزام گردیده و مجددا با مردم زحمت کش درگیر شدند. خبر مهم اینکه امروز تیر اندازی هایی در شهر دشتی در شرق اصفهان شد و خشم مردم و کشاورزان را مجددا برانگیخت در پی این تیر اندازی‌ها دست کم ۸ نفر از جوانان کشاورز به شدت زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند هم امروز تعداد نیروهای ضد شورشی دست کم ۸۰۰ نفر و تعداد معترضین دست کم ۵ هزار نفر تخمین زده شد. 

روز گذشته نیز خبرگزاری ایسنا یادداشتی با عنوان "حالا شدند اراذل و اوباش؟!/ ریشه مشکلات کشاورزان اصفهان در زمین کیست؟" منتشر کرد که پس از گذشت کمتر از یک ساعت از خروجی این خبرگزاری حذف شد.

متن اصلی این یادداشت که در مدت زمان انتشار توسط اصفهان فردا بازنشر شد، به شرح زیر است:


کشاورزان اصفهانی لوله خط انتقال آب به استان یزد را شکستند تا اعتراض خود را نسبت به انتقال آب اصفهان به دیگر استان ها بیان کنند. 

اگرچه این اقدام نادرست ظاهراً نتایجی را به دنبال داشته، مشکلات کشاورزان را در صدر و کانون توجهات قرار داده و تا آستانه حل شدن پیش برده است، اما سؤال این جاست که چرا باید تا رسیدن به این مرحله پیش رفت؟

وقتی یک آسیب اجتماعی رخ می دهد، برای رفع تکلیف هم که شده ریشه یابی و آسیب شناسی اش می کنند. پس وقتی چنین اتفاقی می افتد و نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، کشاورزان اصفهانی را اراذل و اوباش می نامد نیز باید دید چه مشکلاتی کشاورز ساده و قناعت پیشه ایرانی را به این جا رسانده است؟ 

در سالی که حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام دارد، سرمایه انسانی مان را به راحتی اراذل و اوباش خطاب می کنیم اما فراموش کرده ایم اگر کشاورزان با روش های معمول گوش شنوایی برای حرف هایشان یافته بودند، این روش را انتخاب نمی کردند. روشی که باعث شود مردم استان یزد در استفاده از آب شرب با مشکل روبرو شوند. هفته گذشته زمانی که همین کشاورزان با تراکتورهای خود تحصن کردند، پرچم ایران را بر روی ماشین ها نصب کردند تا نشان دهند، دغدغه آن ها یک دغدغه ملی است و قصد سیاه نمایی ندارند. 

محمد مهدی اسماعیلی معاون استاندار اصفهان گفته است: عدم اطلاع رسانی مناسب به کشاورزان شرق اصفهان در خصوص اقدامات در حال انجام، علت اصلی تجمع آن ها و خسارت زدن به خطوط انتقال آب به یزد بوده است. چرا این اعتماد سازی و اطلاع رسانی صورت نگرفته است؟ آیا باز هم رسانه ها در این میان مقصرند یا شاید بتوان سهمی از این موضوع را به مسؤولان امر نیز نسبت داد؟ 

به هر ترتیب باید یادآوری این نکته را به ویژه برای مسؤولان محترم استان یزد مکرر کرد که این کشاورزان همان هایی هستند که استان اصفهان را در 8 محصول کشاورزی، سرآمد کرده اند. در سال های خشکسالی با مشکلات جدی در معیشت خود روبرو شدند اما آب از اصفهان به یزد رفت. همان هایی که در پاسخ مشکلاتشان به خواندن دعای باران دعوت شدند، به آسمان سربلند کردند اما روبروی خانواده سر شرمندگی به زیر انداختند. 

فیلم تجمع کشاورزان غرب اصفهان https://gozareshgar.manoto1.com/Report/nb3x92/UGS5770

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر