۱۳۹۲ اسفند ۱۵, پنجشنبه

در بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر نشست زنان


https://www.youtube.com/watch?v=AYHVUXq_xwE&feature=youtu.be


در بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر درژنو سودویند در پنل زنان بانو عذرا آذری فعال حقوق زنان،از سال 2005 در رشته مهندسی معماری در دانشگاه تبریز پذیرفته شداما بخاطر فعالیتهای معدنی در ترم آخر تحصیلاتش در سال 2009 از دانشگاه اخراج شدعذرا از سال 2012 ساکن شهر گوتنبرگ سوئد است واکنون دانشجوی کالج فمینستی دراین شهر هستند
بحث درمورد دختران دانشجو است.

با سلام ، خرسندم از اینکه به عنوان یک دانشجوی ممنوع التحصیل می توانم سهمی در دفاع از حقوق هم نوعان و هم جنسانم داشته باشم. امیدوارم این تلاش من در شناساندن صورت مسئله و راهای برطرف کردن آن مثمر ثمر باشد.
محرومیت از تحصیل در این زمینه، ظلمی است که در طول یکصد سال اخیر مردان و زنان بسیاری را شامل شده است. از زمانی که تحصیل در سیستم اموزش رسمی به عنوان مسیری برای کسب دانش، شغل و منزلت اجتماعی در ایران بوده ، یکی از روشهای حاکمان برای تنبیه دگر اندیشان نیز اعمال محدودیت در ان بوده است. در این میان به دلیل موقعیت شکننده زنان در جامعه مردسالار ایران و همجنین شدت این ستم در قبال زنان، اعمال تبعیض در امر تحصیل تاثیر غیر قابل انکاری در عقب نگه داستن زنان و محرومیت  آنها از دیگر حقوق خود داشته است.
از همین رو تلاش برای تبعیض زدایی تحصیلی همواره یکی از اصلی ترین خواسته های فعالین حقوق زنان در ایران بوده است. از زمان انقلاب مشروطیت که شاهد خود اگاهی و مطرح شدن مطالبات زنان در ان زمان هستیم، نیروهای سنتی و محافظه کار با رفتن دختران به مدرسه مخالفت نموده اند. در کنار این جنبه از محرومیت ها که تا امروز به اشکال و درجات مختلف همجنان در جامعه ما پابرجاست، حکومتی و رسمی شدن تفکرات و سیاستهای ضد زن مخصوصا بعد از انقلاب، وسعت و شدت آن را چند برابر کرده است.
پس از انقلاب 57 تبعیض جنسیتی در دانشگاه های ایران با انقلاب فرهنگی آغاز شد و تا به امروز به اشکال مختلف ادامه پیدا کرده است.از جمله محرومیت از ادامه تحصیل، سهمیه  بندی جنسیتی، بومی گزینی، محدودیت برای دریافت بورس تحصیل و ..
علاوه بر موارد ذکر شده که جنبه سراسری داشته و بصورت آشکار و مستقیم است ، در مورد زنان اقلیت نداشتن حق تحصیل به زبان مادری شکل پنهان محرومیت از تحصیل محسوب می شود. بنا بر سایت رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1385 بیشترین میزان بی سوادی در بین زنان مربوط به شهرهایی است که زبان مادری ساکنان آنها غیر فارسی است. همچنین  ساکنان آنجا فارسی میباشد.بدن شک یکی از عوامل پدیده بی سوادی در مناطق غیر فارس نشین می تواند  عدم حق تحصیل به زبان مادری باشد.
·         محرومیت اقتصادی مناطق پیرامونی
·         کمبود فرصتهای شغلی، محدود بودن امکان مهاجرت به شهرهایی با امکانات بالاتر به دلیل زن بودن
 در میان زنان تحصیل کرده از یک طرف و حاکم بودن نگرش سنتی و مذهبی به فرزند دختر از طرف دیگر سبب شده است که انگیزه تحصیل در بین دختران این منطقه کاهش پیدا کند و فرهنگ خانه نشینی و ازدواج در سنین پایین، افزایش می یابد.
محرومیت تحصیلی فعالان زن اقلیتهای اتنیکی و مذهبی
به جرات میتوان گفت جنبش زنان ایران یکی از موفقیترین جنبشهای منطقه محسوب میشود و دستاوردهای فراوانی هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ آگاهی سازی جامعه داشته است ولی متاسفانه توجه کافی به مسئله اینترسکشونالیسم نداشته اند. اینترسکشونالیست ها بر این باورند که هویت یک انسان تلفیقی از هویت ها(جنسی، مذهبی، اتنیکی، طبقه) می باشد.
به عنوان مثال تبعیضی که به یک زن اهل حق ترک اعمال میشود به مراتب بیشتر از تبعیضی است که به یک زن شیعه فارسی وارد می شود.
فعالان زنان اقلیت های اتنیکی بیشترین در جهت رفع تبعیض جنسی و اتنیکی فعالیت می کنند انها بر این باوردند که نداشتن حق تحصیل به زبان مادری زندگی زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین حق تحصیل به زبان مادری یک جز جدایی ناپذیر از فعالیت های این زنان می باشد. همچنین مبارزه با باورهای مذهبی ضد زن و سنتها و فرهنگهایی که زنان را محدود ترمی کند، در گروه اتنیکی ای که به ان تعلق دارند.
 این فعالان زنان تقریبا در هیچ یک از جنبشهای (جنتش زنان و جنبشهای اتنیکی) شناخته شده نیستند و یا به عبارت بهتر نقش تاثیرگذاری در این جنبش ها ندارند. در بیشتر موارد بازداشت یا ممنوعیت از تحصیل در بین انها در سکوت خبری صورت میگیرد و بدلیل نداشتن حمایت های کافی از طرف فعالان و کنشگران حقوق بشر  و فعالان اجتماعی  روزبروز فضای امنیتی بر این فعالان بیشتر می شود البته قابل ذکر است در سالهای اخیر توجه فعالان جنبش زنان به مسئله زنان اقلیتها افزایش یافته است.
به امیدی آزادی همه فعالان فعالانی که برای بدست اوردن حقوق اولیه اشان به حبش های طولانی مدت محکوم شده اند.
با تشکر



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر