۱۳۹۲ فروردین ۱۷, شنبه

ايران رکورددار مصرف بنزين جهان شد : ۱۰۰ ميليون ليتر در روز



مصرف بنزين ايران با ثبت يک رکورد تاريخي در تعطيلات نوروز به مرز 100 ميليون ليتر در روز رسيد و پيش بيني مي‌شود در سال 92 با تثبيت قيمت فرآورده‌هاي نفتي و ثبت يک جهش چشمگير بار ديگر تراز توليد و مصرف بنزين و گازوئيل منفي شود.
رکورد مصرف بنزين ايران از زمان ورود نخستين خودرو بنزين‌سوز به کشور (دوران قاجاريه) تاکنون با ثبت مصرف بيش از 98 ميليون ليتر در روز دوازدهم فرورمهر، ين ماه سال جديد شکسته شد.

در روزهاي پاياني اسفند ماه سال گذشته مجتمع بنزين سازي
RFCC پالايشگاه نفت امام خميني شازند با ظرفيت توليد هشت ميليون ليتر در روز به طور رسمي در مدار بهره‌برداري قرار گرفت و با راه اندازي اين واحد بنزين سازي، مسئولان شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي از برابر شدن تراز توليد و مصرف بنزين در کشور خبر دادند.

با راه‌اندازي مجتمع جديد بنزين سازي پالايشگاه شازند ظرفيت توليد بنزين کشور با احتساب مواد افزودني همچون
MTBE به مرز 65 ميليون ليتر در روز افزايش يافت اما ثبت رکورد مصرف بيش از 98 ميليون ليتر بنزين در روز دوازده فروردين ماه متناسب با توليد بنزين سه پالايشگاه جديد نفت در کشور است.مصطفي کشکولي مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفت وگو با مهر در خصوص مصرف بنزين در روزهاي نخست نوروز سالجاري، گفت: متوسط مصرف بنزين در ايام تعطيلات نوروزي به بالغ بر 80 ميليون ليتر ليتر در روز افزايش يافت.

دلايل رکوردزني‌هاي جديد مصرف بنزين
سيدناصر سجادي قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي هم درباره دلايل افزايش قابل توجه مصرف بنزين در تعطيلات نوروزي سالجاري، توضيح داد: مسافرت‌هاي نوروزي از 24 اسفند ماه 1391 آغاز شده و تا 17 فروردين ماه سال 1392 ادامه مي‌يابد.

اين مقام مسئول با يادآوري اينکه در نوروز سالجاري متوسط مصرف بنزين کشور در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از رشدي 10 درصدي برخوردار شده است، بيان کرد: در 29 اسفند ماه سال گذشته رکورد مصرف 90 ميليون ليتر به ثبت رسيد و پيش بيني مي‌شود در روزهاي پاياني تعطيلات هم يک رکورد جديد حاصل شود.وي يكي از دلايل افزايش مصرف بنزين را طولاني بودن زمان تعطيلات در سال 92 اعلام کرد و يادآور شد: با وجود افزايش مصرف بنزين اما هم اکنون ذخيره سازي اين فرآورده نفتي در شرايط مطلوبي قرار دارد.

علاوه بر طولاني شدن تعطيلات نوروزي، اختصاص 50 ليتر سهميه ويژه بنزين نوروزي به خودروهاي شخصي و احتمال تثبيت قيمت و سهميه‌هاي بنزين تا تابستان سال جديد در افزايش مصرف اين فراورده استراتژيک نفتي تاثير مستقيم داشته است.از سوي ديگر پيش بيني مي‌شود مصرف بيش از 98 ميليون ليتر بنزين در 24 ساعت در روز دوازدهم فروردين ماه سالجاري يک رکورد قابل توجه مصرف اين فرآورده نفتي در بين 200 کشور جهان باشد.

احتمال جهش مصرف بنزين در سال 92
مجتبي شفيعي رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور اسفند ماه سال گذشته در گفت وگو با مهر با رد هرگونه افزايش قيمت و يا تغيير سهميه‌هاي بنزين از تثبيت قيمت اين فرآورده پر طرفدار نفتي تا اطلاع ثانوي خبر داده بود.

با اين وجود مصطفي کشکولي مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از احتمال 6 تا 8 درصدي مصرف بنزين در سال 1392 در صورت عدم اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها خبر داده و تاکيد کرده است: در صورت اجراي فاز دوم اين قانون مصرف گازوئيل هم با سه درصد رشد مصرف روبرو خواهد شد.به عبارت ديگر در صورت تحقق اين پيش بيني مصرف بنزين از متوسط 65 ميليون ليتري در سال 91 به مرز 70 ميليون ليتر در سالجاري و مصرف گازوئيل به 107 تا 110 ميليون ليتر در روز افزايش مي‌يابد.

هديه 1.3 ميليارد ليتري بنزيني دولت به مردم
بر اساس آمارهاي رسمي وزارت نفت، در حال حاضر حدود 24 ميليون کارت هوشمند بنزين و گازوئيل در سطح کشور فعال است که از اين تعداد نزديک به 12 ميليون کارت سوخت براي خودروهاي شخصي صادر شده است.از اين رو تبراي نوروز سالجاري بيش از يک ميليارد و 320 ميليون ليتر بنزين با نرخ نيمه يارانه‌اي 400 توماني به کارت‌هاي هوشمند سوخت واريز شده است، اين در حالي است که تا پيش از واريز اين سهميه بنزين نيمه يارانه اي، فروش بنزين آزاد در جايگاه‌هاي سوخت کشور با ثبت يک رکورد جديد به مرز 20 ميليون ليتر در روز افزايش يافته است.

به عبارت ديگر، با افزايش سفرهاي برون شهري و نوروزي مردم و با توجه به عدم واريز سهميه بنزين فروردين فروش بنزين آزاد در جايگاه‌هاي سوخت رونق مجددي يافته است.مطابق با اعلام شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، سهميه‌هاي بنزين از نخستين دقيقه يکم فروردين ماه سال 1392 قابل برداشت شده است. با واريز سهميه عادي بنزين فروردين، براي سومين سال متوالي سهميه و قيمت بنزين خودروهاي شخصي، خدماتي و عمومي خودروها در فروردين ماه سال 1392 تثبيت شده است.

همچنين براي نوروز امسال 25 ليتر سهميه بنزين به کارت سوخت موتورسيکلت‌ها با نرخ نيمه يارانه اي اختصاص يافته است، اين در حالي است که براي فروردين ماه هيچگونه تغييري در سهميه خودروهاي عمومي و خدماتي حاصل نشده است.از سوي ديگر، براي فروردين ماه سال 1392 سهميه بنزين آزاد خودروهاي شخصي بدون محدوديت، در صورت اتمام سهميه بنزين نيمه يارانه اي 400 توماني خودروها از طريق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر