۱۳۹۲ فروردین ۱۳, سه‌شنبه

آسوشیتدپرس: کمپین تحریم خرید پسته توسط مردم ایران موفق شد




خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی مفصل با اشاره به افزایش قابل ملاحظه قیمت پسته در بازار ایران نوشت که با وجود تحریم‌های آمریکا پسته ایران توانسته است همچنان به حضور خود در بازارهای صادراتی ادامه دهد.

اینطور گزارش شده در سال گذشته و امسال به دلیل افزایش قیمت پسته در بازار ایران کمپینی به منظور تحریم خرید پسته در این کشور به راه افتاد. کمپینی که در آن از مردم خواسته شده بود به منظور کنترل قیمت پسته در بازار از خرید این محصول در شب عید خودداری کنند. طی چند ماه گذشته قیمت پسته در بازار ایران بیش از دو برابر شده است.

محمود احمدی، مالک یک فروشگاه عرضه خشکبار و پسته در این باره می‌گوید: تعداد مشتریانمان به طور وحشتناکی کم شده است. او به خیابان شلوغی در منطقه سلسبیل اشاره می‌کند که تعداد بسیار کمی از آن‌ها برای خرید پسته به مغازه او می‌آیند.

پسته نماد هویت ایرانیان است. همان‌طور که پای سیب نماد آمریکایی‌ها و پنیر فتا نماد کشور یونان است. کارشناسان اعتقاد دارند که کاهش مشتری پسته ایرانی در بازار داخلی این کشور به معنای صادرات بیشتر این محصول است.

ایران دومین تولیدکننده بزرگ پسته در دنیا بعد از آمریکا است. دو کشور بازار جهانی پسته را در انحصار خود دارند. ممنوعیتی که آمریکا در سال 2010 روی واردات پسته ایرانی به این کشور اعمال کرد تاثیر اندکی بر فروش پسته ایران داشته است. به طوری که پسته ایران مشتریان زیادی در آسیا، اروپا و جهان عربی دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر