۱۳۹۱ آذر ۲۸, سه‌شنبه

کشتی‌های جنگی روسی روانه سواحل سوریه شدند

کشتی‌های جنگی روسی روانه سواحل سوریه شدند. اگر امنیت شهروندان روس به‌خطر بیافتد این کشتی‌ها ماموریت‌ دارند آن‌ها را به کشورشان باز‌‌گردانند. مسکو همزمان خبر ربوده‌شدن دو شهروند دیگر خود در سوریه را تایید شد.
سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه خبر ربوده شدن دو شهروند دیگر روسیه در سوریه را تایید کرد. به‌گفته لاوروف این ‌دو تن همکار یک شرکت خصوصی روسی بوده‌اند. روسیه، در کنار جمهوری اسلامی ایران یکی از آخرین پشتیبانان بشار اسد است.
لاوروف به خبرگزاری ایتارتاس گفت که برای نجات شهروندان روسیه از همه دولت‌های عربی که بر گروه‌های سوری نفوذ دارند، کمک خواهد خواست.
از آنجا که شورشیان سوریه می‌دانند دولت بشار اسد بدون پشتیبانی مسکو نمی‌توانست تاکنون برسر قدرت بماند، جان شهروندان روس در سوریه به شدت در خطر است.

با ربوده شدن دو شهروند روس، تعداد روس‌هائی که در سوریه گروگان گرفته شده‌اند به سه‌نفر می‌رسد. هنوز اعلام نشده ‌است که آن‌ها کی، کجا و به وسیله چه گروه یا افرادی ربوده شده‌اند.

اعزام کشتی‌های جنگی و نفت‌کش

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با تایید خبر ربوده‌شدن شهروندان روسی، مسکو کشتی‌های جنگی تازه‌ای را روانه سواحل سوریه کرد.
خبرگزاری روسی اینترفکس به‌نقل از مقامات نیروی دریائی اعلام کرد، در صورتی که امنیت شهروندان روسی در سوریه به‌خطر بیافتد این‌کشتی‌ها آن‌ها را به کشورشان بازمی‌گردانند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیهسرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
اینترفکس اما تاکید کرده است که علاوه بر دو کشتی جنگی‌، یک کشتی نفت‌کش و یک ‌کشتی دیگر نیز روز دوشنبه (۱۷ نوامبر، ۲۷ آذر) یکی از بنادر روسیه را به مقصد سواحل سوریه ترک کرده‌اند.

روسیه در کنار چین تاکنون همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه رژیم بشار اسد را وتو کرده‌است. این‌کشور در بندر طرطوس در سوریه دارای یک پایگاه دریائی است.

روسیه‌، بازنده بزرگ

دولت اسد که تاکنون با قاطعیت از پیروزی بر مخالفان سخن می‌گفت، با پیشروی نیروهای ارتش آزاد، ضمن اعتراف به این که جنگ سوریه پیروزی نخواهد داشت، پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی را مطرح کرده است.

شماری از کارشناسان بر این باورند که در صورت سقوط اسد، روسیه بزرگ‌ترین بازنده این جنگ خواهد بود و در ‌آینده سوریه وزنی نخواهد داشت. سوریه در ۵۰ سال اخیر یکی از بازار‌های مهم جنگ‌افزارها و تکنولوژی روسی بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر