۱۳۹۱ آذر ۱۸, شنبه

رژیم اسد در حال تدارک استفاده از سلاح شیمیایی است


بی بی سی: ویلیام هیگ، وزیرخارجه بریتانیا، گفته است که بریتانیا و آمریکا به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد سوریه در حال تدارک استفاده از تسلیحات شیمیایی است.

آقای هیگ در گفتگویی با بی‌بی‌سی گفته است: "شواهد به دست آمده به حدی هست که دولت‌های بریتانیا و آمریکا به سوریه در مورد عواقب جدی استفاده از چنین تسلیحاتی هشدار دهند."

وزیر خارجه بریتانیا در این گفتگو از ارائه جزئیاتی بیشتر خودداری کرد، اما درعین حال گفت که به این شواهد از طریق"منابع اطلاعاتی" دست یافته‌اند.

هفته گذشته یکی از مقامات رسمی سوریه در واکنش به انتشار این اخبار گفت که "سوریه تحت هیچ شرایطی از چنین تسلیحاتی استفاده نخواهد کرد."

آقای هیگ این اظهارات را در حالی بیان کرده که هفته گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمربکا به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مورد عواقب استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم آن کشور هشدار داد.

وزیر خارجه بریتانیا در بخش دیگری از گفتگویش با بی‌بی‌سی ضمن ابراز امیدواری از این که سوریه هشدارها در این باره را جدی بگیرد، گفت استفاده از تسلیحات شیمایی منجر به" تغییری اساسی" در شرایط خواهد شد.

پیشتر نیروهای نظامی غربی مستقر در خلیج فارس به بی‌بی‌سی گفتند که تسلیحات شیمیایی سوریه در پنج پایگاه هوایی این کشور قرار دارد و به شدت از آنها نگهداری می‌شود.

در همین حال حملات نیروهای شورشی علیه فرودگاه دمشق ادامه دارد.

روز گذشته، سخنگوی مخالفان گفته بود که هواپیماهایی که در این فرودگاه به زمین بنشینند هدف حمله قرار نمی‌گیرند اما "ما مانع از حرکت آنها خواهیم شد."

فرودگاه دمشق در ٢١ کیلومتری شهر واقع است و تصرف یا جلوگیری از فعالیت آن به منزله ضربه روانی مهمی برای نیروهای دولتی خواهد بود که، به گفته مخالفان، هنوز هم این فرودگاه را در اختیار دارند.

از هفته گذشته که جنگ بین نیروهای دولت و مخالفان به فرودگاه دمشق نزدیک شد، تقریبا تمامی شرکت‌های هواپیمایی خارجی پروازهای خود به این فرودگاه را به حالت تعلیق در آورده‌اند هر چند در روزهای اخیر، چند پرواز شرکت هواپیمایی ملی سوریه به مقصد این فرودگاه انجام شده است.

عملیات تهاجمی علیه فرودگاه دمشق از حدود ده روز پیش شدت گرفت و نیروهای مخالف گفتند که در نظر دارند این فرودگاه را به تصرف خود درآورند. همزمان با تشدید این عملیات، شبکه اینترنت در پایتخت قطع و ارتباط تلفنی مختل شد در حالیکه هر دو طرف، دیگری را مسئول این وضعیت قلمداد کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر