۱۳۹۱ آذر ۱۵, چهارشنبه

گزارشی از روند پر نقص محاکمه "داور حسینی وجدان" دانشجوی دانشگاه اصفهان


خبرگزاری هرانا – داور حسینی وجدان، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین و دانشجوی دانشگاه اصفهان بدون حضور وکیل و اطلاع نامبرده از زمان جلسه دادگاه تجدید نظر به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: "قاضی صلواتی که مسئول رسیدگی به پرونده این زندانی بوده است پس از صدور حکم و ارجاع آن به دا
دگاه تجدید نظر در پیگیری های خانواده وی برای معرفی وکیل با اعلام اینکه پرونده وی هنوز به دادگاه تجدید نظر نرفته است موجب فریب خانواده وی شده است و بر همین اساس محاکمه وی در دادگاه تجدید نظر نیز بدون حضور وکیل و بدون ارائه لایحه دفاعیه انجام گرفته است."

این منبع مطلع هم چنین اعلام کرد: "قاضی صلوانی علی رغم صدور وثیقه
۲۰۰ میلیون تومانی برای این زندانی از تودیع وثیقه به وسیله خانواده وی جلوگیری کرد و این امر موجب شد که نامبرده به مدت هشت ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بماند."

داور حسینی وجدان در
۱۴ آذر ماه سال ۹۰ با مراجعه ماموران وزارت اطلاعات و تخریب کامل اموال منزل پدر ایشان (پاره کردن مبل ها و پرده ها) و ضرب و شتم ایشان و برادرش بازداشت شد همزمان با این بازداشت هم دانشگاهی وی نیز به نام "رهام برکچی زاده" دانشجوی فیزیک دانشگاه شهید بهشتی بازداشت شد.

پرونده این دو دانشجو پس از اتهام بازجویی ها، یک و نیم ماه پس از بازداشت به شعبه
۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد و» داور حسینی وجدان «به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به پنج سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد. هم چنین رهام برکچی زاده نیز علاوه بر اتهامات و محکومیت فوق به اتهام توهین به رهبری به یک سال حبس به اتهام توهین به رئیس جمهور به یک میلیون ریال جریمه نقدی و به اتهام نگهداری شوکر به شش ماه حبس و در مجموع به هفت سال شش ماه حبس تعزیری و یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

طبق اظهارات مادر اقای حسینی وجدان بعد از هر بار مراجعت به دادگاه از سوی قاضی پرونده به شدت مورد تمسخر و تهدید قرار می گرفتند و در نهایت با فریب خانواده وی از زمان تشکیل دادگاه تجدید نظر نیز مطلع نشده و وی بدون حضور وکیل محاکمه شد.



بررسی موراد حقوقی نقض شده در این گزارش:

بند
۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
بند
۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.
ماده
۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
ماده
۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخص با مساوات کامل حق دارد که دعوایش در دادگاهی مستقل و بی‌طرف، منصفانه و علنی رسیدگی شود و چنین دادگاهی درباره حقوق و الزامات وی، یا هر اتهام جزایی که به او زده شده باشد، تصمیم بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر