۱۳۹۱ آذر ۲۹, چهارشنبه

گزارش سالانه وضعیت خبرنگاران و گزارشگران در جهان


سازمان گزارشگران بدون مرز گزارش سالانه خود درباره وضعیت خبرنگاران و گزارشگران در جهان را منتشر کرد. این سازمان ضمن اشاره به بیلانی تکان‌دهنده اعلام کرد که در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۳۰ گزارشگر و وبلاگ‌نویس کشته شده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه (۱۹ دسامبر / ۲۹ آذر) با انتشار گزارش سالانه خود در پاریس و ژنو اعلام کرد که در سال جاری میلادی ۸۸ خبرنگار و ۴۷ وبلاگ‌نویس جان خود را در هنگام انجام کار یا به دلیل شغل‌شان از دست داده‌اند.

به ویژه افزایش شمار وبلاگ‌نویسان قربانی نگران کننده است که در مقایسه با سال
۲۰۱۱ از ۵ تن به ۴۷ تن افزایش پیدا کرده است.

سازمان مزبور در سال
۱۹۹۵ برای نخستین بار دست به انتشار گزارشی سالانه زد و آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۲، حاکی از کشته شدن بیشترین شمار گزارشگر و خبرنگار در طی یک سال است.

رکورد غم‌انگیز: ۱۳۹ خبرنگار درسال ۲۰۱۲ کشته شدند


نشست سازمان ملل برای امنیت جانی خبرنگاران


"گزارشگران بدون مرز" نگران قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت


میشائل ردیسکه، سخنگوی گزارشگران بدون مرز در برلین در این راستا گفت که شمار بالای خبرنگاران و گزارشگردان کشته شده در سال جاری بیش از همه ناشی از جنگ در سوریه، خشونت طالبان در پاکستان و همچنین جنگ داخلی در سومالی است.

در بیلان رسمی این سازمان همچنین آمده است که سوریه، سومالی و همچنین مناطقی از پاکستان که تحت نفوذ نیروهای طالبان است، خطرناک‌ترین نقاط برای خبرنگاران و گزارشگران محسوب می‌شوند. در سطحی مشابه کشورهای مکزیک و برزیل قرار دارند که در آنجا کارتل‌های مواد مخدر با نیروهای حکومتی درگیر هستند.
روزنامه‌نگاران در بند

طبق اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، بیشترین شمار خبرنگاران و وبلاگ‌نویسان زندانی در سال
۲۰۱۲ در کشور ترکیه مشاهده شده است. با توجه به تشدید تنش میان دولت ترکیه و کردها، تعداد گزارشگرانی که در این کشور روانه زندان شده‌اند، در سال جاری میلادی دو برابر شده است.

به نوشته سازمان مزبور، در کشورهای چین، ایران و سوریه نیز شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران
گزارشی مشابه درباره خطرناک بودن وضعیت گزارشگران و خبرنگاران منتشر کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر