۱۳۹۱ آذر ۳۰, پنجشنبه

تحریم صدا و سیمای جمهوری اسلامی توسط کنگره و سنای آمریکا


تحریم صدا و سیمای جمهوری اسلامی توسط کنگره و سنای آمریکا
به دلیل نقض فاحش حقوق بشر
 در قانونی که مشترکا توسط کنگره و سنای آمریکا تصویب و نهایی شد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی به عنوان نهاد ناقض نهاد حقوق بشر و همچنین رئیس آن عزت الله ضرغامی شامل تحریم های دولت آمریکا قرار گرفتند.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر، درمتن این قانون آمده است که «رئیس جمهور آمریکا موظف است که بر طبق لایحه جامع تحریم های ایران (
Comprehensive Iran Sanction, Accountability and Divestment Act) تحریم سازمان صداوسیمای ایران و رئیس آن به دلیل نقض حقوق بشر را اعمال کند.»
 
این قانون موجب خواهد شد که همه گونه خدمات از سوی شرکت های آمریکایی وشرکت هایی که در این کشور فعالیت دارند، از سرویس های کمپانی های ماهواره ای برای پخش برنامه تا فروش تجهیزات و خدمات دیگر به صدا و سیما شامل این تحریم ها می شود. در سه سال گذشته فعالان حقوق بشر سازمان صداوسیما را به همکاری تنگاتنگ با نهادهای اطلاعاتی امنیتی و نقض حقوق فاحش حقوق بشر از طریق حضور در زندان ها، پخش اعترافات اجباری، دادگاه های نمایشی وبرنامه های افتراآمیز متهم کردند.

سازمان ها و فعالان حقوق بشر پس از انتخابات ریاست جمهوری سال
۸۸ که در طی و پس از آن صداوسیما نقش بسیار موثری درجریان سرکوب مخالفان و ناراضیان سیاسی و مدنی بازی کرد تلاش های بسیاری در اروپا و آمریکا برای تحریم هدفمند صداوسیما به دلیل نقش بارز آن به عنوان اهرم سرکوب و نقض حقوق بشر دنبال کردند. به دنبال این پیگیری هاسال گذشته اتحادیه اروپا رئیس صداوسیما عزت الله ضرغامی را به عنوان ناقض حقوق بشر شامل تحریم های خود قرار داد.

درآبان ماه سال
۹۱ شرکت های ماهواره ای ارکیوا و یوتل ست، پخش برنامه های برون مرزی صداوسیما را به دلیل نقض حقوق بشر و پارازیت اندازی مداوم روی برنامه های ماهواره های شبکه های فارسی زبان متوقف کردند.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در گزارش مبسوطی که در تاریخ
۲۰ مرداد ۱۳۸۹ منتشر کرد صداوسیمای جمهوری اسلامی را به اینکه تبدیل به بازوی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی شده است واینکه که در نقض گسترده حقوق بشر مشارکت فعال داشته است، متهم کرد.

تحقیقات و بررسی های کمپین در خصوص محتوای برنامه هایی که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تهیه می شوند، نمایانگر یک رابطهء کاری بسیار نزدیک مابین مقامات اطلاعاتی و قضایی ایران که مسئولیت محاکمهء دستگیرشدگان پس از انتخابات را به عهده داشته اند، از جمله مازیار بهاری، گزارشگرنیوزویک که سال
۸۸ دستگیر شد، می باشد.

صدا و سیما همچنین برنامه های تخریبی متعددی را علیه شخصیت های شناخته شده سیاسی و فعالان جامعه مدنی، مانند دکتر شیرین عبادی، برندهء جایزه صلح نوبل، و دکتر فاطمه حقیقت جو، نمایندهء سابق مجلس شورای اسلامی، در قالب برنامه های به اصطلاح مستند پخش کرده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همچنین فشار غیر قانونی روی خانواده های کسانی که طی اعتراضات سال گذشته کشته و یا زخمی شدند گذاشته است تا اظهارات خلاف واقعیت بیان کنند.

کمپین خواستار برکناری ومحاکمه عزت الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما، به دلیل نقش وی در پنهان کردن نقض گسترده حقوق بشر و نشر اتهامات کذب، افترا آمیز و بی اساس است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر