۱۳۹۱ آذر ۱۴, سه‌شنبه

نسرین ستوده پس از ۴۹ روز اعتصاب غذای خود را شکست

·                        
          
·                                 ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت سلامت نسرین ستوده
·                                 «وضعیت نسرین ستوده به مرحله بسيار بحرانی رسيده است»
نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، پس از ۴۹ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد. خانم ستوده از جمله خواستار رفع ممنوع‌الخروجی دخترش مهراوه خندان بود که طبق گزارش‌ها، اکنون این محدودیت رفع شده است.

همسر خانم ستوده، رضا خندان، در صفحه فیسبوک خود نوشته است که عصر روز سه‌شنبه ۱۴ آذر، نسرین ستوده با توجه به «برداشتن محدویت قضایی» از دخترش مهراوه که ۱۳سال دارد، به اعتصاب خود پایان داده است.

آقای خندان این خبر را در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو فردا تایید کرده است.

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر، از تاریخ
۲۶ مهرماه در اعتراض به محدودیت‌ها برای خانواده‌اش و ممنوع‌الخروج‌شدن دخترش مهراوه، اعتصاب غذا کرد

خانم ستوده
۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به ۶ سال حبس، ۱۰ سال محرومیت از وکالت و ۱۰ سال محرومیت از خروج از ایران محکوم شد.

آقای خندان، همسر این فعال حقوق بشر در صفحه فیس‌بوک خود از فعالان حقوق زنان به خاطر تلاش‌هایشان در این باره تشکر کرده است.

وبسایت کلمه، نزدیک به منتقدان جمهوری اسلامی نوشته است در این باره رضا خندان، همسر این زندانی سیاسی و گروهی از فعالان زنان با برخی از نمایندگان دیدار کرده‌اند و پس از «پیگیری‌های محمدرضا تابش و محمدحسن ابوترابی‌فرد و مذاکره آنها با رئیس مجلس و قوه قضاییه»، محدودیت‌های قضایی از مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده، برداشته شد و خانم ستوده به اعتصاب غذای خود پایان داد.

یک روز پیش،
۱۲ آذر یکی از نمایندگان مجلس گفت که اگر مسائل مطرح درباره وضعیت خانم ستوده صحت داشته باشد، نمایندگان مجلس از وزیر دادگستری خواهند خواست در این باره توضیح دهد.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در جمع خبرنگاران گفت که طبق مصوبه این کمیسیون قرار است هیاتی تعیین شود تا برای بازدید و بررسی وضعیت، به زندان اوین برود.

این نماینده مجلس گفته بود که اگر خانم ستوده با اعتصاب غذا «بخواهند اعتراضی کنند به مساله‌ای خلاف قانون، ما قطعا جلوی این مساله را می‌گیریم، اما اگر خواسته خصوصی خودشان باشد و بخواهند جنجال‌آفرینی کنند، نمی‌توان کاری کرد

در روزهای گذشته رضا خندان و شماری دیگر از افراد نزدیک به خانم ستوده درباره وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کرده بودند

آقای خندان پیشتر در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود در آخرین ملاقاتی که با نسرین ستوده داشته است، او به شدت لاغر شده بود.

همسر این فعال حقوق بشر توضیح داده بود: «اکنون وضعیت جسمی‌اش به حدی رسیده است که بعید می‌دانم تا ملاقات بعدی بتواند سرپا باشد. سرگیجه، اختلال بینایی، عدم‌تعادل در راه رفتن و فشار پایین (خون) علائم هشداردهنده وخامت حال اوست

اعتصاب غذای نسرین ستوده در هفته‌های گذشته توجه جهانی را برانگیخته بود

از جمله سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز پنجم آبان‌ماه منتشر شد درباره وخامت وضعیت سلامت نسرین ستوده هشدار داده بود.

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نیز روز دهم آذرماه از حکومت ايران خواسته بود «بدرفتاری و برخورد غيرقابل قبول با نسرين ستوده را متوقف کند» و او را فورا آزاد کند.

پیش از او ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز بازداشت نسرین ستوده در ایران را «ظالمانه و تاسف‌بار» دانسته و خواستار بازنگری جمهوری اسلامی در حکم زندان این فعال حقوق بشر شده بود.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در زمينه حقوق بشر در ايران پیشتر در بيانيه‌ای درباره خانم ستوده ابراز نگرانی کرده بود.

در روزهای گذشته ۳۰۰ فعال مدنی، سياسی و رسانه‌ای ایرانی در نامه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر