۱۳۹۱ دی ۳, یکشنبه

تلاش برای اعتراف‌گیری از زندانیان بهایی


بنابر گزارش‌های حقوق بشری و آنطور که فعالان جامعه بهاییان ایران به روز گفته‌اند در هفته‌های اخیر نیروهای امنیتی استان سمنان در تلاش برای تهیه فیلم مستندی از زندانیان جامعه بهایی بوده‌اند که پس از خودداری آنها از تن دادن به مصاحبه تلویزیونی، گروه فیلمبرداری موجود در محل سالن ملاقات اقدام به فیلمبرداری و گفتگو با خانواده زندانیان بهایی کرده است.
شایان وحدتی، شهروند بهایی ساکن اصفهان و از فعالان حق تحصیل، در این‌ باره به روز می‌گوید: "اخیرا چهار تن از این افراد از سوی وزارت اطلاعات برای انجام مصاحبه تلویزیونی بیش از ۴ ساعت تحت فشار قرار گرفتند و در مقابل این خواسته مقاومت کرده‌اند."
به گفته او مسئولان زندان، افشین ایقانی، سیامک ایقانی، بهفر خانجانی و عرفان احسانی را از "زندانی‌های دیگر جدا کرده و به بخش نمازخانه زندان منتقل کرده‌اند". این افراد آنطور که آقای وحدتی می‌گوید از بیماری‌های جسمی و قلبی رنج می‌برند و بعد از فشار گروه فیلمبرداری برای مصاحبه تلویزیونی به بهداری زندان منتقل شده‌اند.
در همین رابطه، کمیته گزارشگران حقوق بشر در گزارشی مفصل نوشته است که نیروهای امنیتی در پوشش فیلم‌بردار و مستندساز در هواخوری زندان سمنان حاضر شده و در حالی که ادعا می‌کردند از سوی شبکه خبری "پرس تی وی" به آنجا آمده‌اند در تلاش برای گفتگو و فیلمبرداری از زندانیان بهایی بوده‌اند.
بر اساس این گزارش اما زندانیان از انجام مصاحبه خودداری کرده‌اند؛ عصر‌‌ همان روز کلیه زندانیان سیاسی را مجدداً به هواخوری منتقل کرده و این بار تلاش کردند تا به صورت تک به تک با آن‌ها به گفتگو بپردازند که باز هم زندانیان بهایی، تن به این مصاحبه‌ها نداده‌اند.
وبسایت گزارشگران حقوق بشر همچنین نوشته است گروه فیلمبرداری موجود سپس به محل سالن ملاقات رفته و اقدام به فیلمبرداری و گفتگو با خانواده زندانیان بهایی کرده است.
این گزارش، این را هم افزوده که فیلمبرداران وابسته به نهاد‌های امنیتی در طی روزهای اخیر به محل مغازه‌ها و کارخانه‌های پلمپ شدهٔ شهروندان بهایی در سمنان مراجعه کرده و با اطلاع قبلی صاحبانشان، اقدام به فیلم برداری و گفتگو با صاحبان‌شان کرده‌اند و طی این گفتگو‌ها نیز ادعا کرده‌اند که از سوی وزارت کشور برای بررسی مشکل آن‌ها مراجعه کرده‌اند.

بستن وامهای بانکی، پلمپ مغازهها
در ماه‌های گذشته شهروندان و زندانیان جامعه بهایی شهرستان سمنان به شکل کم سابقه‌ای تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. این فشار‌ها بر اساس گزارش‌های حقوق بشری شامل بازداشت‌های متعدد، صدور احکام قضایی، فشار مضاعف بر زندانیان و سلب حقوق شهروندی بهائیان سمنان بوده است.
فضای زندان سمنان، به گفته شایان وحدتی، فعال بهایی ساکن ایران بسیار محدود است. او می‌گوید: "محیطی ۷۰ متری با سقف کوتاه با افراد زیاد و یک هواخوری کوچک. زندانی‌ها تختخواب ندارند و روی زمین می‌خوابند. در کل سالن ۳ عدد سرویس بهداشتی موجود است و به علت ازدیاد افراد، انواع بیماری‌های ویروسی و عفونی قابل انتقال است."
به گفته او حمام برای تقریبا ۵۵ نفر زندانی ۱ عدد موجود است و این ۱ حمام نیز از ساعت ۷ شب به بعد قابل استفاده است یکی به علت سرد بودن آب و دیگری اینکه تا قبل از این ساعت طرف آقایان استفاده می‌شود. سهمیه مواد شوینده نیز به زندانی‌ها تحویل داده نمی‌شود.
در رابطه با زندان سمنان هفته گذشته "دویچه وله" به نقل از جامعهٔ بهائیان آلمان از وضعیت وخیم دو شهروند زن بهائی و کودکان شیرخوار آن‌ها در این زندان خبر داده و هشدار داده بود که کودکان نیازمند مراقبت پزشکی هستند.
هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم در این باره نوشت: "خانم ترانه ترابی (احسانی) ۳۰ ماه محکومیت دارد که به همراه پسرش بارمان احسانی که فقط ۵ ماه سن دارد در حال گذراندن دوران محکومیت خود می‌باشد و فرزندش نیز با او در زندان است". بر اساس این گزارش نیز، در حال حاضر بچه ۵ ماهه بسیار ضعیف و نیازمند رسیدگی زیاد است.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی در ۱۳ آذرماه به بازداشت بهائیان سمنان این‌گونه واکنش نشان داده بود: "صرف بهائی بودن دلیل دستگیری کسی نیست."
وی در پاسخ به سئوالی درباره دستگیری عده‌ای از بهائیان سمنان گفته بود: "هیچ فردی صرف داشتن عقیده و یا نظری بازداشت نمی‌شود، چرا که در این صورت بسیاری از بهائیان نیز باید مورد بازداشت قرار می‌گرفتند."
شایان وحدتی اما می‌گوید: "به طور کلی در سمنان مسؤولین در تلاش هستند ثابت کنند که بهائیان به دلیل عقیده ودیانت در زندان نیستند بلکه به دلیل جرم‌های انجام شده در حبس هستند. در صورتی که بهاییان فقط و فقط به دلیل عقیده و پایبندی به اعتقاداتشان در حبس هستند."
او به جلسات منظمی در محل دادگستری این شهرستان اشاره می‌کند که با حضور مقامات قضائی، امنیتی و دینی برای ایجاد و تشدید فشار بر شهروندان بهائی سمنان برگزار می‌شوند.
بنا بر اعلام کمیته گزارشگران حقوق بشر "اوج گرفتن این فشار‌ها در سالهای اخیر مستقیماً با هدایت شورای تامین استان سمنان انجام شده که در حال حاضر متشکل از آقای رهی استاندار سمنان، فرماندار این شهرستان، آقای شاهچراغی امام جمعه سمنان، آقای سیاوش‌پور رئیس کل دادگستری، آقای حیدراسیابی دادستان کل و سرهنگ سلیمانی فرمانده نیروی انتظامی استان بوده و به شکل منظم در محل دادگستری این شهرستان جلساتی را برگزار می‌کنند."
این گزارش از "بستن وام‌های بانکی، پلمپ مغازه‌ها و کارگاه‌ها، باطل نمودن جواز کسب و رانندگی، به آتش کشیدن منازل و مغازه‌های بهائیان در سال ۱۳۸۸" به عنوان بارز‌ترین موارد نقض حقوق شهروندی بهاییان ساکن سمنان یاد کرده است. 
۱۰۰ زندانی بهایی
بر اساس آمار‌ برخی از سازمان‌های حقوق بشری در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها دست‌کم ۱۰۰ نفر در زندان‌ به سر می‌برند. بهاییت در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نشده‌ و پیروان آن در طول ۳۰ سال اخیر مورد تبعیض‌های سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند. گفته می‌شود از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون دست کم ۲۰۰ نفر از بهاییان اعدام شده‌اند.
مطابق اصل ١٣ قانون اساسی جمهوری اسلامی تنها ادیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی جزو ادیان رسمی کشور محسوب می‌شوند.
نقض حقوق اقلیت‌های دینی به ویژه جامعه بهاییان ایران بار‌ها از سوی نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر و کشورهای غربی محکوم شده است.
در تازه‌ترین مورد، ماه گذشته وزارت‌خارجه آلمان با انتشار اطلاعیه‌ای رفتار حکومت جمهوری اسلامی را با بهائیان محکوم کرد. در این اطلاعیه تصریح شده که علیرغم همه اعتراض‌ها و تقاضاهای بین‌المللی، فشار بر بهائیان ایران همواره بیشتر می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر