۱۳۹۱ دی ۱۰, یکشنبه

شاکی: نمی خواهم متهمان اعدام شوند



گزارش دادگاه متهمان زورگیری در تهران به نقل از سایت حکومتی مهر:دادگاه چهار زورگیر خشن که با استفاده از سلاح سرد اقدام به زورگیری از شهروندان می کردند، صبح امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در ابتدای جلسه رئیس دادگاه گفت: محاکمه 4 متهم طبق کلاسه 19105 در راستای ماده 188 آئین کیفری دادرسی در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار می شود. این جلسه با حضور نماینده دادستان و وکلای تسخیری متهمان برگزار می شود.
وی ادامه داد: هیچ کدام از وکلای تسخیری حاضر به دفاع از متهمان نبوده و ما از آنان خواستیم به دلیل اینکه دفاع وظیفه وکیل است در دادگاه حاضر شده و از آنها دفاع کنند.
رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب افزود: بر اساس تبصره 2 ماده 188 اگر متهمان و یا افراد حاضر در دادگاه اقدام به ایجاد اخلال در هنگام رسیدگی کنند یک تا پنج روز بازداشت می شوند ضمن اینکه به متهمان تفهیم می شود که خلاف حقیقت و وجدان سخنی نگویند.خبرنگاران رسانه ها می توانند بدون ذکر نام و مشخصات یا موقعیت شاکی و متهمان اخبار را منتشر کنند.
تقاضای اعدام برای دو متهم زورگیر توسط نماینده دادستان
در ادامه قاضی امیر اسماعیل رضوان فر در تشریح کیفرخواست متهمان گفت: در این پرونده متهم ردیف اول متولد سال 1368، سابقه دار ، متهم به محاربه و افساد فی الارض از طریق سرقت مسلحانه با سلاح سرد و همچنین ضرب عمدی شاکی پرونده می باشد.
متهم ردیف 2 متولد 1371 نیز متهم به محاربه و افساد فی الارض از طریق ایجاد رعب و هراس در جامعه می باشد.
وی افزود: متهمان ردیف سوم و چهارم که 21 و 23 سال سن دارند و هر دو سابقه دار می باشند در این پرونده متهم به سرقت مسلحانه با سلاح سرد هستند.
نماینده دادستان در تشریح پرونده گفت: ساعت 12 روز 11 آذرامسال زمانی که شاکی برای رفع مایحتاج به بانک سامان مراجعه کرده بود هنگام برگشت مورد حمله چهار متهم موتورسوار قرار گرفت. متهمان که مسلح به سلاح سرد بودند اقدام به خفت شاکی کرده و اموال باارزش وی را به سرقت بردند. آنها همچنین قصد سرقت حلقه ازدواج شاکی را داشته که موفق به این کار نشدند.
پس از این سرقت ماموران تحقیقات خود را آغاز و موفق شدند با توجه به دلایل کشف شده در صحنه جرم چهار متهم را دستگیر کنند. سارقان همچنین صحنه سرقت را بازسازی کردند.
وی با اشاره به اینکه متهمان این پرونده حضور خود با سلاح سرد را در صحنه جرم تایید کرده اند، گفت: پزشکی قانونی سلامت روحی و روانی متهمان در زمان حادثه را تایید کرده اند. همچنین اقدام این افراد باعث ایجاد اخافه در بین مردم شده و مطابق با مواد قانونی می باشد.
رضوان فر همچنین با اشاره به محاکمه این زورگیران اظهار داشت: افرادی که همچنان در سراب استفاده از سلاح سرد هستند توجه کنند که بر اساس قانون نگهداری سلاح سرد و گرم جرم می باشد و اگر این سلاح را به روی مردم بکشند با حفظ شرایطی محارب محسوب می شوند.
همچنین با توجه به شرایط سنی متهمان از صاحبان علوم اندیشه کیفری می خواهم بر روی زوایای پیدا و پنهان این پرونده تحقیق کنند.
به خاطر پول عمل مادرم و فقر دست به زورگیری زدم/ تقاضای تخفیف دارم
در ادامه دادگاه رسیدگی به اتهامات چهار زورگیر خشن پایتخت متهم ردیف اول با حضور در جایگاه گفت: من متولد سال 68 هستم و تاکنون سه فقره سابقه کیفری دارم.
در ادامه قاضی با اعلام اینکه اتهام شما محاربه و افساد فی الارض و ایجاد رعب و هراس است، از متهم خواست دفاع کند که او گفت: جرمم را قبول دارم، اما مادرم مریض بود و برای عمل احتیاج به 4 میلیون پول داشت پدرم چند سال پیش فوت کرد و مادرم در خانه های مردم کار می کرد، اما به دلیل مریضی دیگر نتوانست کار کند و ما تحت پوشش نهادهای حمایتی هستیم ضمن اینکه با کمک این نهادها توانستیم خانه ای وامی را خریداری کرده و با خواهر، مادر و مادربزرگم زندگی می کنیم.
متهم ادامه داد: خرجمان در نمی آمد و مادرم نیز احتیاج به عمل داشت گفتم به هر طریقی این پول را جور می‌کنم و به خاطر فقر مجبور شدم دست به این کار بزنم.
قاضی: چگونه اقدام به زورگیری کردی؟
متهم: چند روز قبل از حادثه به علت اعصاب خوردی در قهوه خانه نشسته بودم که یکی از همدستانم آمد به او گفتم که مادرم مریض است و حوصله هیچ کاری را ندارم. او نیز پیشنهاد داد که بروید تا رضایت شاکی هایش را جلب کنید وقتی گفتم پول لازم هستم او با حرفهایش من را وسوسه کرد و پس از تماس با همدست دیگرمان تصمیم گرفتیم اقدام به زورگیری کنیم. پس از هماهنگی در حالی که یک چاقو داشتیم چاقوی دیگری نیز برای من از شوش خریدند و به دنبال طعمه ها رفتیم.
قاضی: طعمه خود را چگونه شناسایی کردید؟
متهم: ما ندیدیم که او به بانک برود، اما وقتی او را در کوچه ای خلوت دیدیم تصمیم گرفتیم پولهایش را بگیریم.
متهم ردیف دوم او را از مقابل منزلش به یک طرف کشید و من نیز با پشت چاقو ضربه ای به او زدم که کیف را ول کند اصلا قصد ضربه زدن و مجروح کردن او را نداشتم هنگامی که درب منزل مالباخته باز شد او به سرعت به سمت خانه دوید که کاپشنش در دستان ما جا ماند. پس از اینکه کیف او را سرقت کردیم 70 هزار تومان پول را برداشته و مدارک را در همان اطراف رها کردیم.
قاضی: چرا قصد سرقت حلقه مالباخته را داشتید؟
متهم: ما نمی خواستیم حلقه او را سرقت کنیم و فقط فکر کردیم در دستان او پول است و به همین خاطر خواستیم مشتش را باز کنیم، حتی گوشی تلفن همراهش را سرقت نکردیم.
قاضی: چه اتهاماتی داری؟
متهم: تاکنون به علت مزاحمت و درگیری سابقه زندان دارم و چند بار نیز مضمون به سرقت و زورگیری بودم.
قاضی: در رابطه با سایر سرقت هایت بگو.
متهم: 7- 8 روز پس از سرقتی که فیلمش منتشر شد چند کوچه بالاتر از محل حادثه مرد تنهایی را مورد سرقت قرار دادیم که 40 هزار تومان با یک گوشی تلفن همراه از او سرقت کردیم در این سرقت من با گاز اشکاوری که از ناصرخسرو خریده بودم به مالباخته حمله کردم.
قاضی: سرقت گردنبند طلا در میدان تجریش کار شما بوده است؟
متهم: من در این سرقت نبودم، اما شاید کار همدستانم باشد. در مورد انگیزه ام باید بگویم که فقر و بیماری مادرم باعث شد که دست به این سرقت ها بزنم، اما اشتباه کردم؛ چراکه پول حرام پاگیر می شود. آمدم کمک حال مادرم باشم، اما نشد.
قاضی: می خواستی با پول حرام به مادرت کمک کنی؟
متهم: مجبور بودم با توجه به پیری و مریضی مادرم باید از یک جایی پول جور می کردم، اما قبول دارم که اشتباه می کردم پدرم 10 سال پیش به علت ناراحتی قلبی فوت کرده است.
قاضی: اگر با خودت چنین رفتاری می شد، انتظار چه برخوردی داشتی؟
متهم: نمی دانم.
قاضی: انتظار چه مجازاتی را داری؟
متهم: نمی دانم، فقط عفو و تخفیف می خواهم که اشتباهات را جبران کنم.
در ادامه یکی از شوکات پرونده با حضور در جایگاه گفت: روز یازدهم آذر ماه از بانک به طرف محل کارم می رفتم که دو موتورسیکلت از پشت سر به من نزدیک شده و با دسته قمه به صورتم ضربه زدند، یکی از آنها از پشت جیب هایم را تفتیش می کرد و آن یکی قصد داشت حلقه ام را درآورد که دستم را مشت کردم بار دیگر متهمان با دسته قمه به پیشانی من ضربه زدند که بتوانند اموالم را سرقت کنند خواستم فرار کنم که با قمه ضربه ای به سرم زدند که من دیگر چیزی نفهمیدم و بقیه ماجرا را در فیلم منتشر شده دیدم.
قاضی: چرا روزی که برای شکایت آمدید حلقه در دستتان نبود؟
شاکی: از آن روز به بعد هم خودم، هم خانواده و همسرم بسیار ترسیده ایم به همین دلیل دیگر حلقه دستم نمی‌کنم در این یک ماه حتی تنهایی به بانک نمی روم و به علت ترسی که دارم 3 یا 4 نفری به بانک می رویم اگر صدای موتور یا فردی پشت سرم بیاید، می ترسم.
قاضی: خواسته ات از دادگاه چیست؟
شاکی: هر تصمیمی که بگیرند، قبول دارم و از متهمان نیز شکایت دارم.
شاکی: نمی خواهم متهمان اعدام شوند.
نمی خواهم اعدام شوند
در ادامه یکی دیگر از شاکیان با حضور در جایگاه گفت: عصر جمعه 19 آبان ماه به همراه خانواده ام با خودروی پژوپارس در حال حرکت به سمت تجریش بودیم که متوجه انحراف دو موتورسیکلت در بلوار کاوه شدم کمی جلوتر که آمدیم پشت چراغ قرمز در ترافیک از میان خودروها حرکت کرده و خود را به گلگیر ماشین من زد همسرم شیشه را بالا کشید، اما شیشه سمت من اندکی پایین بود وقتی موتورسیکلت با خودرو برخورد کرد یک نفر از سمت شاگرد به شیشه ماشین کوبید وقتی برگشتم او را ببینم دو دست از سمت خودم وارد خودرو شد و گردنم را گرفت آن فرد قصد داشت زنجیری که به گردنم بود را سرقت کند فقط احساس کردم که آنها می خواهند داخل ماشین شوند و بلافاصله توانستم درهای خودرو را ببندم 10 متر با خودرو حرکت کردم که آنها زنجیر از گردنم باز کرده و فرار کردند حمله آنها بسیار وحشتناک بود شوکه شده بودم وقتی موتورسواران سرقت را انجام دادند بلافاصله از خودرو پیاده شدم و به دنبال آنها دویدم دیدم که چند متر پایین تر در ترافیک یکی از متهمان چاقویی کشیده است.
شاکی افزود: هنگامی که در بلوار کاوه تردد می کردم مرد موتورسوار زنجیر را در گردن من دید و من را شناسایی کرد و در چهارراه بعدی حمله کرد. بعد از این حادثه فرزند و همسر من ترسیده اند و از خانه بیرون نمی روند، من خودم نیز هیچگاه کیف به همراه ندارم.
شاکی پرونده چهار زورگیر خشن تاکید کرد: 20 سال است که پدرم فوت کرده و 7 سال پیش مادرم را از دست داده ام این دلیلی برای دزدی نیست وقتی متهم ردیف سوم را در اداره آگاهی دیدم بلافاصله او را شناسایی کردم؛ چراکه این فرد از من سرقت کرد.
قاضی: خواسته ات از دادگاه چیست؟
شاکی: می خواهم براساس قانون برخورد شود، اما دوست ندارم آنها به اتهام محاربه اعدام شوند، امکان دارد این افراد پس از بازگشت دوباره به جامعه دست از رفتارهای نادرست خود بردارند.
شاکی تصریح کرد: زنجیری که از من سرقت کرده اند 8 میلیون تومان قیمت داشت و اگر متهم می گوید به 4 میلیون برای عمل مادرش نیاز دارد، چرا 40 روز پس از سرقت زنجیر من دوباره دست به سرقت زده است؟
4میلیون برای خانواده متهم مانند 4 میلیارد است/ تو سری خوردن متهم را عقده ای کرده
وکیل مدافع متهم ردیف اول پرونده 4 زورگیر خشن پایتخت در ادامه رسیدگی به این پرونده با حضور در جایگاه گفت: موکلم از شاکی و همه امت شهید پرور که صحنه را دیدند عذر خواهی می کند اما اتهاماتی که به موکلم داده اند ایجاد رعب و وحشت و ضرب و جرح است که آن را قبول ندارم.
وی ادامه داد: در بعد انگیزه ارتکاب عمل باید در مسائل کیفی و جزائی به پیشینه متهم توجه شود. پدر موکلم 11 سال پیش به علت مشکلات قلبی که ناشی از دوران سربازی در 8 سال دفاع مقدس داشت نمی تواند کار کند و مادر متهم هنگامی که 12 سالش بود مجبور می شود برای امرار معاش کار کند. پس از مدتی مادر وی اقدام به ازدواج مجدد می کند که متاسفانه این ازدواج ناموفق بود و همسر وی سر ناسازگاری با متهم که در دوره بلوغ بود می گذارد و آنها به مشکل برمی خورند. این فرد رفتار خشونت آمیزی با موکلم داشت و موکلم به خوبی در دروان بلوغ تربیت نشد. مادر متهم برای اینکه این وضعیت را به پایان برساند از این مرد طلاق می گیرد که حاصل ازواج دومش دختر 8 ساله ای است. هم اکنون متهم با مادر، خواهر و مادر بزرگش زندگی می کند.
به گفته وکیل متهم ردیف اول مادر متهم به دلیل عمل جراحی دیگر قادر به کار در کارگاه نیست و در منزل کار انجام می دهد البته این فرد بار دیگر نیاز به عمل دارد.
در ادامه وکیل متهم با نشان دادن عکس مادر و مادربزرگ وی گفت: البته مریضی مادر مجوزی برای ارتکاب جرم نیست اما از دادگاه می خواهم که برای متهم از اتهام محاربه تخفیف قائل شوند.
به گفته وی متاسفانه مادر متهم ردیف اول نیاز به عمل جراحی دارد که 4 میلیون تومان هزینه می خواهد. 4 میلیون تومان برای خانواده ای مانند متهم 4 میلیارد تومان ارزش دارد این درحالی است که موکلم یک بار قربانی زوگیری شده و تلفن همراهش به سرقت رفته است. همچنین این فرد به علت برخورد آجر به سرش دچار ترومای روی سر شده و باید بدانیم که این مشکلات به همراه فقر و بیماری مادر باعث می شود که او مثل ما زندگی نکرده باشد از دادگاه می خواهم که به وی اجازه زندگی بدهد تا به راه راست بازگردد.
وکیل مدافع متهم درباره علل وقوع جرم گفت: وقتی پدر آدم سیلی بر صورت فرزندش می زند هیچ مشکلی نیست اما وقتی دیگری ضربه می زند این موضوع تبدیل به عقده می شود ضمن اینکه کار کردن مادر مریض نیز در وقوع جرم موثر است البته باید بدانیم که انگیزه موکلم اخافه و افساد نیست او به دنبال کسب پول از طریق مجرمانه بود که باید مجازات شود اما وقتی که به عمق این جرم نگاه کنیم اتهام وی طبق ماده 183 قانون مجازات اسلامی محاربه نیست. رکن اصلی محاربه دست به اسحله بردن برای ایجاد رعب و وحشت است. از دادگاه می خواهم که به وی نگاه عدالت موابانه داشته باشد و بدانید که موکلم تنها برای رفع نیاز مادی اقدام به این کارکرده است.
وی در پایان ضمن تشکر از نیروی انتظامی گفت: چاقویی که در پرونده دیدم با چاقوی بازسازی صحنه متفاوت بود. عمل موکلم محاربه نیست و در صورت اثبات با ماده 652 قانون مجازات منطبق است. جهالت و نادانی وقتی با نیاز شدید به پول همراه شود به اینجا می رسد.
فریب رفیق را خوردم/ احتیاجی به پول نداشتم
در ادامه رسیدگی به پرونده چهار زورگیر خشن قاضی صلواتی با تفهیم اتهام به متهم ردیف دوم پرونده از او خواست به دفاع از خود بپردازد.
متهم نیز پس از قرارگرفتن در جایگاه گفت: من متولد سال 1371 هستم و برای اولین بار است که دستگیر می‌شوم تا سوم راهنمایی درس خواندم و در این ماجرا فریب دوستم را خوردم.
وی ادامه داد: احتیاجی به پول نداشتم و هرچی پول می خواستم مادرم به من می داد روز حادثه در قهوه خانه نشسته بودیم که متهم ردیف چهارم از من خواست همراهشان بروم بعد هم به حوالی کریم خان آمده و از شاکی با تهدید چاقو سرقت کردیم.
قاضی: چند فقره سرقت مرتکب شده ای؟
متهم: بعد از این سرقت، سرقت دیگری انجام دادیم که تاریخ آن را بخاطر ندارم.
قاضی: در این سرقتها چه میزان پول بدست آوردی؟
متهم: حدود 10 تا 15 هزار تومان پول نصیب من شد اما نمی دانستم که بخاطر آن اعدام خواهم شد.
قاضی: چرا موقع سرقت چاقو همراه داشتی؟
متهم: چاقو را متهم ردیف چهارم پرونده به من داد تا با آن مالباخته ها را بترسانم.
قاضی: پدرت زنده است؟
متهم: نه، او را یکروز با قمه زدند که وقتی به بیمارستان رفتم متوجه شدم چشم پدرم را تخلیه کردند. هشت ماه بعد از این ماجرا یکروز پدرم از من خواست برای گرفتن فیش بانکی به بانک بروم اما وقتی برگشتم متوجه شدم او در مغازه سکته کرده است. من را مجازات کنید چون مرتکب جرم شدم اما اعدامم نکنید.
قاضی: امنیت جامعه چه می شود؟
متهم: من فریب رفیقم را خوردم این کارها به درد نمی خورد. هر مجازاتی باشد قبول می کنم، اما اعدامم نکنید.
در ادامه وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت و گفت: موکلم فاقد سابقه کیفری است و کیفر در نظر گرفته متناسب با اقدام مجرمانه او نمی باشد. در ابتدا به وی اتهام سرقت مسلحانه تفهیم شد که بعد به محاربه تغییر یافت. اگر فیلم این زورگیری در رسانه ها پخش نمی شد اقدام متهمان از مصادیق ماده 652 قانون مجازات بوده و از مصادیق محاربه در نظر گرفته نمی شد.
وی ادامه داد: آیا افرادی که فیلم را پخش کردند مرتکب اقدام مجرمانه نشده اند موکل من جوان بوده و فاقد سابقه کیفری است او همچنین نیت محاربه نداشته است.
پس از دفاعیات وکیل متهم ردیف دوم رئیس دادگاه متهم ردیف اول پرونده را دوباره به جایگاه فراخواند و با تفهیم اتهام از او خواست برای آخرین بار به دفاع از خود بپردازد.
متهم نیز پس از حضور در جایگاه گفت: نمی خواستم این کار را انجام بدهم از شاکی نیز معذرتخواهی می‌کنم. درخواست دارم قاضی به من تخفیف مجازات بدهد. به همسن و سالان خود نیز توصیه می کنم جوانی خود را بخاطر سرقت به هدر ندهند.
در ادامه رسیدگی به این پرونده متهم ردیف دوم نیز در آخرین دفاعیات خود گفت: اشتباه کردم از شاکی نیز عذرخواهی می کنم.
سرباز فراری هستم/ 30 هزار تومان پول به من رسید
رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران با تفهیم اتهام سرقت مسلحانه به متهم ردیف سوم پرونده از او خواست به دفاع از خود بپردازد.
متهم ردیف سوم نیز پس از حضور در جایگاه اظهار داشت: من متولد 1370 هستم و یک سابقه کیفری دارم. روز حادثه در قهوه خانه نشسته بودم که متهم ردیف اول به آنجا آمد حالش بد بود وقتی علتش را سئوال کردم، گفت برای عمل مادرش نیاز به پول دارد. من هم آن زمان با مشکل مالی روبرو بودم به همین خاطر تصمیم به سرقت گرفتیم. موضوع را با برادرم و متهم ردیف دوم در میان گذاشته و همراه آنها و با دو دستگاه موتورسیکلت راهی محل سرقت شدیم.
قاضی: محل سکونت شما جنوب شرق تهران است، چرا برای سرقت به منطقه کریم خان رفتید؟
متهم: در محل سکونت خود که نمی توانستیم مرتکب سرقت شویم به همین خاطر به حوالی خیابان کریم خان آمدیم که در آنجا با شاکی روبرو شدیم.
قاضی: چه مدت به خاطر سابقه ات در زندان بودی؟
متهم: چهار ماه بازداشت بودم اما هنوز حکم دادگاه نیامده است.
قاضی: شغلت چیست؟
متهم: سرباز فراری هستم.
قاضی: در این میان چه میزان پول بدست آوردی؟
متهم: حدود 30 هزار تومان بدست آوردم.
قاضی: در خصوص شکایت شاکی دوم چه دفاعی داری؟
متهم: من در آن سرقت نبودم.
فقر توجیه زورگیری نیست/ دولت وظیفه فقر زدایی دارد
وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده چهار زورگیر خشن پایتخت در ادامه رسیدگی به اتهامات متهمان زورگیری خشن اظهار داشت: نیاز مالی و فقر هیچگاه عذر موجهی برای جرایم خشن نیست و از شاکیان می خواهیم که گذشت داشته باشند شاید اگر این جرایم در آمریکا رخ می داد عادی بود اما در چنین نظامی که به عطر شهدا معطر است، وقوع چنین جرایمی هرچند اندک زشت و ناپسند است.
وی ادامه داد: البته دولت وظیفه دارد که برای رفع فقر اقدام کند و چرا کسی که 12 سال در مدرسه درس خوانده است هنوز یاد نگرفته است که نباید سلاح در دست بگیرد و اقدام به خفت گیری کند.
وکیل متهم ردیف سوم تصریح کرد: موکلم اظهار ندامت کرده است که امیدواریم توبه او قلبی باشد.
خودم مورد زورگیری قرار گرفتم
در ادامه متهم ردیف سوم در جایگاه حاضر شد.
قاضی: اتهام شما مشارکت در سرقت با سلاح سرد است، آیا این اتهام را قبول می کنید؟
متهم: سرقت را قبول دارم اما اشتباه کردم و تقاضای عفو دارم به همه توصیه می کنم که این کارها عاقبت بدی دارد و آن را انجام ندهند.
در ادامه متهم ردیف چهارم با حضور در جایگاه نیز گفت: متولد سال 68 هستم و هیچ سابقه کیفری ندارم. من پیک یک نمایشگاه خودرو هستم و برادر بزرگ متهم ردیف سوم.
قاضی: نحوه وقوع سرقت را توضیح دهید؟
متهم: روز حادثه برادرم و دو متهم دیگر با من تماس گرفتند که کار مهمی با من دارند، وقتی پیش آنها رفتم مدعی شدند که مادر متهم ردیف اول مریض است و برای عمل به پول نیاز دارد، گفتم که من باید پول را بدهم که گفتند نه بیا با موتورسیکلت زورگیری می کنیم. به من گفتند تو فقط ترک موتور بنشین و نمی خواهد از موتور پیاده شوی.
قاضی: آیا مادر متهم با 65 هزار تومان پول زورگیری عمل می شود؟
متهم: نه.
قاضی: چه دفاعیه ای داری؟
متهم: طلب عفو و بخشش می کنم.
قاضی: چرا 10 روز بعد اقدام به سرقت کردی؟
متهم: بعد از چند روز که دست از سرقت کشیدیم گفتند که پول عمل جور نشده است و باید دوباره اقدام به زورگیری کنیم، هیج انگیزه ای برای سرقت نداشتم.
قاضی: اگر چنین بلایی سر خودت می آمد چه توقعی داشتی؟
متهم: چنین بلایی سر من آمده است، چندی قبل 2 میلیون و 200 هزار تومان از نمایشگاه گرفتم تا به حسابی واریز کنم، اما دور یکی از میادین نزدیک نمایشگاه دو موتورسوار به من نزدیک شدند و پس از ضربه زدن به موتورم با چاقو چندین ضربه به من زدند، وقتی زخمی شدم آنها پول ها را برداشتند و بردند.
قاضی: چه توقعی از قوه قضائیه داری؟
متهم: توقع دارم که قوه قضائیه به موضوع زورگیری از من رسیدگی کند و من به پولم برسم. هنوز سارقان پول هایم بعد از سه ماه شناسایی نشدند.
20:30 عامل ایجاد حساسیت در پرونده چهار زورگیر خشن
در ادامه وکیل متهم ردیف چهارم با حضور در جایگاه گفت: متهمان نادم و پشیمان و خودشان هم زخم خورده هستند. چیزی که باعث ایجاد حساسیت در این پرونده شد، پخش این سرقت از اخبار 20:30 بود روزانه ده ها بار زورگیری شاید بدترین از این نیز رخ دهد.
وی ادامه داد: فقر موجب سرقت نمی شود این سارقان زیاده خواه هستند در جامعه ای که رشوه گری انجام می‌شود و ماشین دو میلیاردی و رستوران 150 هزار تومانی وجود دارد این جوان ها هم خام می شوند و می‌گویند ما هم باید از این موضوع نصیبی ببریم.
به گفته وکیل متهم ردیف چهارم اقدام این افراد متجاهرانه بوده و همانند کف زنی است. اوضاع اجتماعی و خانوادگی این افراد باید در مجازات آنها لحاظ شود.
وی افزود: فردی که برای او اتهام محاربه صادر می شود باید بداند که چه اقدامی را انجام می دهد این افراد فقط به قصد سرقت فعالیت کرده بودند برخی شهود گفته اند که ترسیده اند این در حالی است که اگر مهدی چنجه و عباس فلفل به جان هم بیفتند مشخص است که همه می ترسند اگر صرف ترس است که بسیاری از افراد ترس در وجودشان است خیلی افراد ترسو هستند معلوم است که با دیدن این صحنه حتما می ترسند و وحشت می کنند.
وی با اشاره به اینکه برای موکلم اتهام مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار گرفته شده است، تاکید کرد: اگر منظور سرقت مسلحانه موکلم است باید بگویم که او سوار موتور بوده و چاقو نیز در دست نداشته است. موکلم تنها 17 هزار تومان از راه زورگیری بدست آورده است حضور او نیز برای خالی نبودن عریضه است و می توان او را چرخ پنجم گاری دانست، البته دستگاه قضا به تمامی جرایم به خوبی رسیدگی می کنند که اینگونه که بنگاه های لجن پراکن می گویند نیست. رسیدگی علنی نیز باعث می شود تا مردم در جریان اتفاقات قرار گیرند.
به گفته وکیل متهم ردیف چهارم ناله کردن و توبه بعد از دستگیری دردی را دوا نمی کند اما باید در رسیدگی نیز اعتدال داشت و مجازات متناسب با وقوع جرم باشد.
وکیل متهم ردیف چهارم گفت: از رئیس دادگاه و معاون دادستان استدعا دارم با رفعت و عطوفت اسلامی نسبت به صدور رای اقدام کنند. متهم ردیف چهارم با حضور در جایگاه در آخرین دفاعیاتش گفت: توبه کردم و از شاکیان تقاضای عفو و بخشش دارم.
در پایان قاضی صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران گفت: اگر فردی با کشیدن سلاح اقدام به ایجاد اخافه و رعب و وحشت کند از مصادیق محاربه است و اگر پرونده ای به دادگاه انقلاب تهران ارجاع شود با قاطعیت با آن برخورد می کنیم.
وی ادامه داد: حکم چهار زورگیر خشن پایتخت در مهلت قانونی صادر می شود.
تعدادی از متهمان در طول دادگاه گریه کرده و از شاکی و قضات تقاضای بخشش داشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر